c5017e9a6eda0a2fb37c35f23ec90e6b

Praktijk Avana

Nieuwsbrief Oktober 2016

 

Beste nieuwsbrieflezer,

 

Mediteren,

Wat is nou mediteren…

Mediteren brengt in de eerste plaats ontspanning voor de geest en het lichaam. Door te mediteren geef je je over aan de weldadige verlaging van de frequentie (alfa golven) van je hersengolven en haal je de spierspanning uit je lichaam. Dat geeft een heerlijke innerlijke rust en een gevoel van nieuwe kracht en energie. Je krijgt het idee “alles weer aan te kunnen”.

Als je een druk leven leidt, moet je af en toe even de tijd nemen om weer tot jezelf te komen. Mediteren is een heel effectieve manier om dit te doen. Door te mediteren sta je even ‘stil’ en kun je je focus hervinden. 

Regelmatige perioden van diepe ontspanning door het toepassen van meditatietechnieken zullen stress verminderen en ons zo minder vatbaar maken voor aan stress gerelateerde ziekten. We zullen ons door het mediteren beter voelen en ons makkelijker kunnen ontspannen. We kunnen makkelijker in slaap komen en kunnen ons beter concentreren door het mediteren. Sommige mensen zeggen dat ze eindelijk “rust in hun hoofd” hebben gekregen door het mediteren en de ontspanning die daarvan het gevolg is.

Voor vele mensen is het niet eenvoudig te ontspannen. Wij zijn gewend geraakt aan stress, pijn en ongemak. Tijdens het mediteren kan men gemakkelijk diep ontspannen, zonder dat men een inspanning hoeft te leveren. Het reduceren van stress als gevolg van mediteren wordt in toenemende mate wetenschappelijk onderbouwd. De bloeddruk daalt, evenals het niveau van stress afhankelijke biochemische stoffen, zoals cortisol, adrenaline etc.

Een ander effect van volledige ontspanning door meditatie is, dat de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd wordt, zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er ontstaat een evenwicht tussen de linker- en de rechterhelft, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

Mediteren leren is niet moeilijk, maar vraagt wel wat “discipline”. Als je het mediteren eenmaal onder de knie hebt, pluk je hier dagelijks de vruchten van!

Mediteren verschilt van andere vormen van ontspanning in de zin dat we tijdens de ontspanning wakker, alert en gefocust zijn. Onderzoek wijst uit dat naarmate we ons langer met meditatie bezighouden we fundamenteel steeds meer ontspannen worden. 

Tegelijkertijd worden we ook opmerkzamer en bewuster, iets wat andere ontspanningstechnieken niet tot stand brengen. Omdat ze het aandachts-vermogen niet trainen. We moeten mediteren dus niet met een droom, slaap of trance-staat verwarren, want tijdens die momenten zijn we, in tegenstelling tot bij meditatie, niet bewust en alert.

stone-pile

Wil je gaan mediteren, begin dan als volgt…

  • Zet je telefoon uit of ergens waar je ‘m niet kunt horen.  
  • Laat gezinsleden weten dat je even niet gestoord wilt worden, houdt huisdieren buiten de ruimte waar je op dat moment mediteert.
  • Rek je even lekker uit.
  • Ga zitten of liggen zoals jij je prettig voelt.
  • Adem diep door je neus in en door je mond uit. Probeer vanuit je buik te ademen. Soms is dit lastig, omdat spanning vaak in de buik gaat zitten, maar blijf rustig proberen, totdat je denkt dat het lukt.
  • Blijf 5 tot 20 minuten zo zitten en concentreer je op je ademhaling. Neus in, mond uit. Voel hoe de lucht je longen vult en hoe je buik zich ontspant als je uitademt.
  • Als je gedachten afdwalen, is dit niet erg. Merk het op en breng je aandacht weer terug naar je ademhaling.
  • Als de vastgestelde tijd voorbij is, rek je je weer even uit. 

Tijdens het mediteren kan je verschillende dingen ervaren.  De één vind het fijn om volledige leegheid te ervaren, terwijl een ander een soort verlichting ervaart. Sommigen mensen vinden dat je het best kunt beschrijven als helemaal in het hier en nu zijn.   Steeds wanneer je gedachten afdwalen keer je weer terug naar het nu. Je oordeelt over niets je denkt aan niets, je bent in het hier en nu en daar ben je jezelf bewust van. De ervaring van meditatie is voor iedereen verschillend.

Er bestaat niet een enkele manier om te mediteren. Je moet de manier vinden die bij jou persoonlijk het beste aansluit. Mediteren kan op vele manieren en er bestaat een oneindige hoeveelheid aan meditatietechnieken, die voor evenzoveel doeleinden kan gebruiken.

rock

 

Het idee dat we

het leven zouden kunnen

beheersen, weerhoudt ons ervan

het leven te ervaren

als een eindeloze stroom

van mogelijkheden.

 

Juist als je de controle loslaat,

kan het leven zich

in zijn volle omvang tonen.

 

Juist in de overgave

van de vrije wil

ligt ultieme vrijheid.

 

Jeff Foster

Edelstenen en meditatie….

Edelstenen, mineralen en kristallen lenen zich uitstekend voor meditatie en het doen van oefeningen om ons bewust-zijn en bewust-worden te bevorderen.  De uitwisselingen van energieën, die van u en die van de edelstenen, mineralen en kristallen, kunnen een groot verschil maken. Het gebruik van edelstenen, mineralen en kristallen in meditatie en oefening is veelzijdig en goed te combineren vanuit allerlei invalshoeken.  U kunt uw edelsteen kiezen vanuit de chakra’s, vanuit uw sterrenbeeld of vanuit een engel of planeet. Aan u de keuze, waaraan wil u werken, wat is uw motivatie hiervoor en welke tool is daarvoor de juiste.

gemstone-8

Leuk om te weten….

Op www.youtube.com zijn diverse meditaties te vinden, zodat je kunt uit proberen wat bij jou past. Heb je al ervaringen met mediteren of vind je het moeilijk om toch op die manier bij jezelf te komen? En wil je toch ervaren hoe het is, om in totale ontspanning, bij jezelf te komen?

Je kunt mij altijd bellen of mailen voor vragen of een afspraak 06-23294969/helga.avana@gmail.com

Warme groet, Helga

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *