Dorn en Breuss Methode

Dorn Therapie

De Dorn-therapie is een holitische therapievorm en heeft als basisuitgangspunt dat veel pijnklachten veroorzaakt worden door scheefstand van wervels en gewrichten. Die op hun beurt weer hun oorsprong hebben in bijv. beenlengteverschil. Sommige klachten zijn direct gerelateerd aan de scheefstand maar er bestaan ook tal van afgeleide gezondheidsproblemen die hierdoor kunnen ontstaan.

Of het nu om een accuut of jarenlang bestaand letsel gaat, speelt voor een succesvolle behandeling geen rol. Dat is het gedurfde uitgangspunt van de Dorn therapie.
De holistische Dorn therapie biedt duurzame hulp, ook bij de meest hardnekkige problemen. Deze therapie is even eenvoudig als geniaal: niet de therapeut maar de patiënt zelf neemt het actieve deel van de behandeling op zich.

Alleen zo kunnen nieuwe, gezonde houdings- en bewegingspatronen verankerd worden. Zo vind letterlijk en figuurlijk je innerlijke middelpunt terug. De schadelijke patronen worden voorgoed losgelaten, de eigen 'houding' ten opzichte van het leven inbegrepen. Rugproblemen worden vanaf de basis uit de wereld geholpen.

Met de duimen zet de  Dorn-therapeut op een voorzichtige manier de wervels op hun plekje terug. Tegelijk maakt ze het bindweefsel tussen de wervels los, waardoor de doorbloeding beter wordt. Daardoor voelen mensen zich beter en worden lichamelijke en emotionele klachten voorkomen en genezen.

Zo kan Dorn-therapie helpend zijn bij o.a:

• (lage) rugpijn,
  • uitstralende pijn naar benen en armen,
  • knieklachten,
  • heupklachten,
  • scoliose,
  • schouderklachten,
  • nekklachten,
  • kaakklachten,
  • voetproblemen,
  • hoofdpijn,
  • maagklachten
  • darmklachten,
  • blaasproblemen

Of bij o.a.

• div. angsten,
  • schuldgevoelens,
  • verdriet,
  • verslavingen,
  • gebrek aan overzicht,

Na elke behandeling heb je een fijn en ontspannen gevoel!

De Breuss-massage is vooral een diepe ontspannende rug-massage….

De tussenwervelschijf is het kraakbeen tussen de wervels dat ervoor zorgt dat de zenuwen beschermd worden en de wervels elkaar niet raken. Rudolf Breuss ontwikkelde de tussenwervelschijf-massage en stelde vast dat deze zich heel goed laat combineren met de Dorn-therapie. De Breuss-massage is een fijngevoelige, energetisch handmatige rug-massage, die psychische energetische en lichamelijke blokkades kan oplossen. Je kunt er veel tussenwervelkolom problemen, zoals bijv. ischias en hernia ongevaarlijk en succesvol mee behandelen.

De zachte Breuss-massage van de wervelkolom gaat er van uit dat er geen versleten tussenwervelschijven bestaan, omdat alle cellen ook op hoge leeftijd steeds weer vernieuwd worden. Er bestaan wel gedegenereerde tussenwervelschijven, maar die kunnen gestimuleerd worden, zodat ze weer verbeteren, regenereren. Bij osteoporose of pijn moet de massage heel voorzichtig gedaan worden, de massage mag niet pijnlijk zijn. Bij hevige wervelkolomproblemen, enorme pijn of zeer verkrampte spieren is de Breuss-massage een ideale voorbereiding op de Dorn-therapie.

De Breuss-massage kan ook na de Dorn-behandeling gegeven worden om de wervelkolom nog meer te strekken. De Breuss-massage kan je zo vaak je wilt herhalen. Specifiek voor deze massage wordt van St. Janskruidolie en Druivenpit-olie (gemengd met ess.oliën van o.a. melisse, marjolein, citroen, dwergsinaasappel en mandarijn) gebruikt.

( BronInfo: Dorn Instituut Ommen)

Bart:  De behandeling zelf heb ik als zeer prettig ervaren. Door een milde manipulatietechniek werd al snel zichtbaar dat het beenlengteverschil "verdwenen" was. Daarna heeft Helga de rugwervels onderhanden genomen.

Met de duimen zijn de wervels één voor één gemasseerd en werden omliggende blokkeringen weggemasseerd. Aansluitend heeft Helga de rug ingesmeerd met olie (diverse bestanddelen waaronder St Janskruid) en afgedekt met een soort papier. Als laatste werd ik nog energetisch behandeld (magnetiseren). Toen de behandeling afgelopen was had ik wel het gevoel dat er wat gebeurd was. Mijn rug voelde enigszins een beetje beurs aan en voelde me ontzettend loom.

Er werd geadviseerd om de "afvalstoffen in het lichaam " af te laten voeren door direct veel te drinken en het lichaam te ontzuren.  Volgende dag voelde ik me al een stuk bewegelijker en merkte dat de rugklachten waren afgenomen. Voor herhaling vatbaar deze (voor mij) nieuwe methode!!